Καλλιτέχνης του μήνα: Νάσσος Κάππα

19 Μαρ.

Κάθε μήνα παρουσιάζουμε ένα καλλιτέχνη που εκτιμούμε και τον “προκαλούμε” να διαμορφώσει την κεφαλή του Γκράνμα. Αυτό το μήνα το banner μας είναι φιλοτεχνημένο από το Νάσσο Κάππα.

Τι είναι αυτό που διακρίνει τη τέχνη; Τι είναι αυτό που ξεχωρίζει τον καλό ζωγράφο από αυτόν που αφήνει το όνομα του στην ιστορία; Ποιο είναι εκείνο το τραγούδι που τραγουδάς ακόμα και αν έχουν περάσει χρόνια από τότε που το πρωτοάκουσες; Η τέχνη είναι επικοινωνία. Διατυπώνει ή ωφείλει να διατυπώνει όλα αυτά που ακόμα και η πιο ικανή γλώσσα δε μπορεί, ακόμα πιο εύστοχα αλλά και διακριτικά. Ποια είναι όμως τα όρια της ή καλύτερα, ποιος ακριβώς είναι ο ορισμός της; Designers όπως ο Νάσσος Κάππα μας θυμίζουν ότι οι αυστηροί ορισμοί και τα παλία θεωρητικά εργαλεία δεν έχουν θέση στη σύγχρονη κοινωνία.

Ο Νάσσος Κάππα από το 2001 που αποφοίτησε από τη σχολή γραφιστικής έχει μια καριέρα που θα ζήλευαν πολλοί. Art και creative director σε περιοδικά και design studio, βραβευμένος με τα βραβεία ΕΒΓΕ και ERMIS, μέλος σε διάφορες κριτικές επιτροπές, μεταξύ αυτών και τα European Design Awards το 2010 και το 2011. Πλέον εργάζεται ως creative director της OgilvyOne, μίας από τις μεγαλυτέρες διαφημιστικές εταιρείες της χώρας, είναι συνιδρυτής της digital design κολεκτίβας bitniks και αρθρογράφος του περιοδικού +design.

Φτάνουν όμως αυτές, οι έως βαρετές λόγω ποσότητας, πληροφορίες για να κρίνουμε ένα designer ως αξιόλογο; Φτάνει η καριέρα ή τα βραβεία; Αν το Γκράνμα ήταν περιοδικό γραφιστικής ίσως. Δεν είναι όμως. Ένας designer εκτός από τους λογαριασμούς που ωφείλει να πληρώνει κάθε μήνα όπως λέει το γνωστό κλισέ, είναι κοινωνικό ον με άποψη και θέση. Και η τέχνη ακολουθεί την προσωπικότητα του δημιουργού παρασύροντας τον και η ίδια σε ένα ιδιαίτερο μονοπάτι, υποχρεώνοντας τον να διατυπώσει τις ερωτήσεις που τεχνηέντως απέφευγε. «Δε μπορώ να φανταστώ πως ένας designer θα μπορούσε να μην είναι πολιτικοποιημένος» μας λέει ο ίδιος. «Οφείλει να έχει άποψη, να την εκφράζει και συνεχώς να αναζητά νέα στοιχεία και να την διαμορφώνει.»

Άλλωστε τέχνη και καλλιτέχνης ακολουθούν την ίδια κοινωνική διαδρομή. Το design, σε αυτή τη διαδρομή της κοινωνικής εξέλιξης, έχει χρησιμοποιηθεί είτε ως μέσο προπαγάνδας των πιο στιγνών καθεστώτων, είτε ως μέσο ψυχολογικού πολέμου στις διάφορες πολεμικές κυρίως συρράξεις, είτε στρατευμένο σε κάποιο δίκαιο αγώνα. Ένα είναι σίγουρο. Μπορεί να περάσει το μήνυμα, πιο έυκολα, πιο γρήγορα και ίσως πολλές φορές πιο αποτελεσματικά από οποιοδήποτε κείμενο. «Το design, ως σχεδιασμός οπτικής επικοινωνίας, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να «μεταφέρει» πολιτικά ή κοινωνικά μηνύματα,  με μια ιδιαίτερη χρήση του, που όταν γίνεται προσεκτικά μπορεί να έχει σημαντικά και ευεργετικά αποτελέσματα. Είναι ένας φιλόξενος «τόπος» έκφρασης μηνυμάτων» πιστεύει ο Νάσσος. Ο καλλιτέχνης λοιπόν, όταν αποφασίζει να αξιοποίησει τη τέχνη του, ταγμένος σε κάποιο σκοπό, προσφέρει ανεκτίμητη «υπηρεσία» στον ίδιο σκοπό και στην κοινωνία. «Παρατηρείται τελευταία συχνή χρήση του όρου «κοινωνικό design» (social design)», μας εξηγεί. «Θα έλεγα ότι είναι αυτό που πηγάζει στην «πολιτική» πλευρά του designer».

Όπως τότε, τον Δεκέμβρη του 2008, που διάφοροι designers από την Ελλάδα,  δε στάθηκαν να παρακολουθούν τα γεγονότα που διαδραματίζονταν στην Αθήνα, ως απαθείς θεατές. Πήραν θέση. Χρησιμοποίησαν τη τέχνη τους, για να ευαισθητοποιήσουν και να προβληματίσουν, να προσπαθήσουν να βάλουν αυτοί τα ερωτήματα και όχι τα κανάλια. Ένας από αυτούς ήταν και ο Νάσσος Κάππα. Από εκεί τον μάθαμε και εμείς και έκτοτε τον παρακολοθούμε.

αφίσα του Νάσσου Κάππα για την δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου

Το πολιτικό στίγμα του λοιπόν, είναι καθαρό και ενδιαφέρον. Και ας δουλεύει σε ένα χώρο, που δε κρίνεται φιλικός προς τέτοιου είδους απόψεις. Εδώ που τα λέμε, δεν υπάρχει και κανείς που κρίνεται ως τέτοιος. Εκτός λοιπόν ένας από τους πιο γνωστούς Έλληνες designers, είναι και ένας πολύ ενδιαφέρον άνθρωπος με το συνδυασμό των δύο τελευταίων να είναι και το ζητούμενο.

Εμείς ως απλοί δέκτες χαιρόμαστε να παρακολουθούμε τη δουλειά του.

Περισσότερα για το Νάσσο Κάππα μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του, στο προφιλ του στο facebook, να τον ακολουθήσετε στο twitter ή ακόμα στο λογαριασμότου στο flickr.

το banner που σχεδιάσε ο Νάσσος Κάππα για το Γκράνμα

ΥΓ: Στη κουβέντα που είχαμε με το Νάσσο για τα όρια μεταξύ design και τέχνης, μας επέστησε την προσοχή σε ένα αρκετά παλαιότερο άρθρο του webdesignerdepot πάνω στο θέμα, το οποίο αν έχετε όρεξη αξίζει να το διαβάσετε

Σχολιάστε