«πράσινα» τέλη κυκλοφορίας οδική ασφάλεια και…πράσινα άλογα

28 Δεκ.

Αν και είχα να γράψω πάρα πολύ καιρό, δεν θα πιαστώ με κάποιο θεωρητικό θέμα ούτε με ζητήματα πολιτικής, αλλά θα πιάσω κάτι επίκαιρο που καίει πολύ κόσμο τώρα που μπαίνει το νέο έτος. Τα τέλη κυκλοφορίας, τα οποία και η προηγούμενη κυβέρνηση (ΝΔ), και η τωρινή (ΠΑΣΟΚ) σε μια προσπάθεια να τα αναπροσαρμόσουν προς «όφελος του περιβάλλοντος», απλά τα αύξησαν, με αυθαίρετα κριτήρια τα οποία τα βάφτισαν «οικολογικά».

Δεν χρειάζεται φοβερή ανάλυση για να αποδειχτεί ο φοροεισπρακτικός χαρακτήρας του μέτρου αυτού αφού και ο μέσος οδηγός, που δεν έχει φοβερές γνώσεις μηχανολογίας, μπορεί να κατανοήσει ορισμένα πράγματα. Ας δούμε όμως ορισμένα βασικά πράγματα.

Ένας κινητήρας κατά την λειτουργία του παράγει (σαν υποπροϊόντα της καύσης):

Μονοξείδιο του άνθρακα, CO. Εξαιρετικά τοξικό για τον άνθρωπο σε μεγάλες συγκεντρώσεις.

Διοξείδιο του άνθρακα,CO2. Όχι και τόσο τοξικό όσο το μονοξείδιο, είναι όμως ένα από τα λεγόμενα αέρια του θερμοκηπίου.

Άκαυστους υδρογονάνθρακες, HC. Βενζίνη στην ουσία που δεν κάηκε.

Οξείδια του αζώτου,NOx.Το άζωτο υπάρχει στον αέρα και αντιδράει λόγω των υψηλών θερμοκρασιών με το οξυγόνο

Νερό.

Οξείδια του Θείου,SOx. Το θείο υπάρχει στην βενζίνη και αντιδράει με το οξυγόνο λόγο θερμοκρασίας. Τα οξείδια του θείου είναι τοξικά και σε συνδυασμό με το νερό, που αποτελεί υποπροϊόν της καύσης, μπορεί να σχηματίσει Υδροξείδια που έχουν διαβρωτικές ιδιότητες για τα μέταλλα, και είναι άκρως τοξικά για τον άνθρωπο.

Στα παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα που έκαιγαν super (βενζίνη με μόλυβδο) είχαμε και οξείδια του Μολύβδου καθώς και καθαρό Μόλυβδο σαν υποπροϊόν, ακόμα πιο τοξικά δηλαδή.

Οι κανονισμοί που πρέπει να πληρούν οι σύγχρονοι κινητήρες για να πάρουν έγκριση (Euro 5), καθώς και οι παλιότεροι κανονισμοί (Euro4,3 κτλ) καθορίζουν τα μέγιστα επιτρεπόμενα όρια εκπομπών ρύπων. Όταν όμως πάμε να βγάλουμε κάρτα καυσαερίων για το αυτοκίνητό μας αυτό ελέγχεται ως εξής:

Για καταλυτικά αυτοκίνητα με χρονολογία κατασκευής πριν το 2002:

Στο ρελαντί τα όρια είναι 0 έως 0.5% κατά όγκο για το CO και 0 έως 120 ppm (μέρη ανά εκατομμύριο) για τους HC.

Στις υψηλές στροφές (2000 έως 3000 rpm) 0 έως 0.3% CO και 0 έως 100 HC και ο συντελεστής «λ» να είναι από 0.97 έως 1.03

Στα πιο καινούρια αυτοκίνητα μετά το 2002 θα περίμενε κανείς ότι τα όρια θα ήταν πιο αυστηρά.

Για το ρελαντί 0 έως 0.3% CO,0 έως 120 HC

2000-3000rpm 0 έως 0.2%CO, 0 έως 100HC με το «λ» από 0.97 έως 1.03

Σε καμία περίπτωση δεν ελέγχονται οι υπόλοιποι ρύποι

Θεωρητικά ένα πιο καινούριο αυτοκίνητο θα έχει λιγότερους ρύπους, λόγω προδιαγραφών. Εάν όμως ο Χ αγοραστής αγόρασε ένα αυτοκίνητο 1400 κυβικών τον Δεκέμβρη του 2004 θα πληρώσει 252 ευρώ τέλος κυκλοφορίας. Αν ο ίδιος αγοραστής για διάφορους λόγους αγόραζε κάποιες μέρες αργότερα ΤΟ ΙΔΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ, δηλαδή Γενάρη του 2005 θα πλήρωνε 70 ευρώ λιγότερα. Σύμφωνα με τη λογική του υπουργείου το ΙΔΙΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ θα ρυπαίνει λιγότερο αν αγοραστεί λίγες μέρες αργότερα.

Δεν μπαίνει επίσης καθόλου ο παράγοντας χρήση και συντήρηση. Είναι λογικό ότι ένα καταλυτικό του 2003 που είναι καλοσυντηρημένο θα ρυπαίνει λιγότερο από ένα του 2005 που ο ιδιοκτήτης του δεν το συντηρεί. Ο κατεξοχήν μηχανισμός ελέγχου όμως της καλής κατάστασης ενός οχήματος, τα ΚΤΕΟ, είναι διάτρητος. Είτε μιλάμε για δημόσια είτε για ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Δεν είναι τυχαίο που ανθεί το «επάγγελμα» του διεκπεραιωτή. Αυτός ο «επαγγελματίας» έναντι αμοιβής αναλαμβάνει να περάσει το μάξι σας από ΚΤΕΟ. Όχι να σας το πάει για έλεγχο, να το περάσει, δηλαδή δεν πάει να έχει κομμένα ψαλίδια, και να καίει όσο ένα υπερωκεάνιο, το αμάξι σας θα εφοδιαστεί με Δελτίο τεχνικού ελέγχου, και με αυτοκολλητάκι στην πινακίδα  που θα λέει ότι ο έλεγχος ήταν επιτυχής. Οι απανταχού διεκπεραιωτές κάνουν συμφωνίες με τους ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ και έχουν ακόμα και έκπτωση.

Κατά πόσο νόμιμη είναι αυτή η δραστηριότητα? Καθόλου, αλλά αρκεί να πάτε στο υπουργείο συγκοινωνιών και απ’έξω θα δείτε καμιά 10ριά τέτοιους να σουλατσάρουν και να ψαρεύουν πελατεία. Αν ήθελε το κράτος να τους σουτάρει θα το είχε κάνει από καιρό. Χρεώνουν κοντά στα 100 ευρώ το αυτοκίνητο. Στο ΚΤΕΟ θα δώσουν 40 οπότε 60 στην τσέπη.

Τι κριτήριο μας μένει λοιπόν ώστε να υπολογίσουμε τα τέλη κυκλοφορίας? Ο κυβισμός. Θεωρητικά ένα αμάξι περισσότερων κυβικών καίει και περισσότερο. Είναι όμως δίκαιο? Ένα Hyundai 1800cc με full extra εξοπλισμό κάνει το πολύ 20.000 ευρώ. Μία mercedes ίδιων κυβικών με βασικό πακέτο εξοπλισμού κάνει κοντά στα 30000 ευρώ. Θα πληρώσουν όμως ίδιο τέλος κυκλοφορίας. Μια mercedes όμως δεν είναι ακριβώς αυτό που λέμε οικογενειακό-καθημερινό αμάξι. Το hyundai είναι. Άρα διαφορετική είναι και η οικονομική επιφάνεια του κατόχου hyundai με αυτού της mercedes. Αλλά στην δημοκρατία είμαστε όλοι ίσοι απέναντι στον νόμο.

Τι είναι όμως τα τέλη κυκλοφορίας? Είναι ένας φόρος που καλούμαστε να πληρώσουμε για να κυκλοφορεί το αμάξι μας στους φοβερούς δρόμους που έχουμε, με ανάποδες κλίσεις στις στροφές, με λακκούβες, με κακοτεχνίες, με κακή συντήρηση. Βέβαια είτε έχεις είτε δεν έχεις πληρώσει τέλη κυκλοφορίας, θα πληρώσεις διόδια, φόρους για την κατασκευή δρόμων στους οποίους θα μπουν διόδια και μετά θα τα πάρει προς εκμετάλλευση μια κοινοπραξία (βλέπε αυτοκινητόδρομοι αιγαίου) που θα αυξήσει τα διόδια και πάει λέγοντας.

Άρα τα τέλη κυκλοφορίας είναι ένας φόρος που βασίζεται στη λογική, αφού έχεις αμάξι πλήρωνε! Το ότι το αυτοκίνητο για μια οικογένεια αποτελεί μέσο για να πηγαίνουν οι γονείς στη δουλειά, η οικογένεια διακοπές, καμιά εκδρομή, για μια ώρα ανάγκης μάλλον δεν ισχύει. Αλλά αφού όλοι είμαστε ίσοι απέναντι στον νόμο ο κάτοχος της ολοκαίνουριας BMW 318i (1800 κυβικών) θα πληρώσει τα ίδια με εμένα, τον κάτοχο ενός Hyundai atos 999κυβικών 10ετίας.

Advertisements

6 Σχόλια to “«πράσινα» τέλη κυκλοφορίας οδική ασφάλεια και…πράσινα άλογα”

  1. Y Δεκέμβριος 28, 2009 στις 6:58 μμ #

    Από το 1998 μέχρι το 2008 έτρεξε εθελοντική συμφωνία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών με την ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών CO2 από τα αυτοκίνητα με μέτρα κατασκευής που θα έπερνε η πρώτη. Η συμφωνία δε τηρήθηκε, ούτε η μισή μείωση δεν επετευχθει.

    Τέλη 2006 ο τότε Επίτροπος Περιβάλλοντος Δήμας πήγε να περάσει ντιρεκτίβα που να τους υποχρεώνει νομικά να κατασκευάζουν τα αυτοκινητά τους ώστε να μολύνουν λιγότερο. Οι εταιρείες ξεσηκώθηκαν ότι θα τους καταστρέψει την ανταγωνιστικότητα. Τα τακιμιάσαν με Μπαρόσο, Μέρκελ, Φερχόιγκεν και έναν κάρο ευρωβουλευτάδες και τελικά πέρασαν κάτι γελοία μέτρα με κάτι γελοία πρόστιμα.

    (Το 2007 έγραψα αυτό σχετικά μ’αυτή την υπόθεση http://archive.corporateeurope.org/carlobby.html)

    Τώρα καλούν τον καταναλωτή να πληρώσει με τρόπο μάλιστα που να ενισχύει τα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών.

    Γιατί τελικά αυτές είναι ο νόμος.

  2. makelovenotwork Δεκέμβριος 28, 2009 στις 9:02 μμ #

    Ακριβώς Υ.
    Σε υποχρεώνει με ?έμμεσο? τρόπο να πάρεις καινούριο αυτοκίνητο για να πληρώνεις λιγότερα τέλη (και ασφάλιστρα). Απλά το παλιό αυτοκίνητο το έχουμε από ανάγκη, όχι από επιλογή…

  3. compassocap Δεκέμβριος 28, 2009 στις 9:41 μμ #

    οι τύποι δουλεύουν για τις αυτοκινητοβιομηχανίες και δε ντρέπονται να το πουν κιόλας. Μείωσαν για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα τα τέλη ταξινόμησης με αποτέλεσμα να χάσει λεφτά το κράτος, να αγοραστούν περισσότερα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, να επωφεληθούν οι ευρωπαίοι εταίροι και ο κλάδος του αυτοκινήτου στην Ελλάδα να συνεχίσει τα κανόνια κανονικότατα. Βάλαν δήθεν «πράσινα » τέλη στα παλαιά αυτοκίνητα, ως ανταποδοτικό φόρο για το μέτρο της απόσυρσης. Η απόσυρση έφυγε το τέλος έμεινε προς έκπληξη όλων. Σωστά? 🙂 Κανείς δε το περίμενε. Ρίχνουν τις τιμές των μεταχειρισμένων και αναγκάζουν το κόσμο να στραφεί στην αγορά καινούριου αυτοκινήτου. Για όσου το αντέχει η τσέπη τους φυσικά. Για τους υπόλοιπους τρεχάτε ποδαράκια μου, γιατί τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην Ελλάδα είναι ένα καθόλου «σύντομο » (αφού θα κάτσεις εκεί μέσα και κάνα δίωρο για φτάσεις στο προορισμό σου) ανέκδοτο.
    Οι καινούριοι αυτοκινητόδρομοι στον Υμηττό (χωρίς καν πρόβλεψη για μέσο σταθερής τροχιάς) για ακόμα περισσότερα αυτοκίνητα και αλλού προχωρούν κανονικά με τα μάτια στραμμένα στο περιβάλλον πάντα. Το προχωρούν κανονικά μάλλον ήθελε εισαγωγικά μιας και διαφορετικά το κανονικά πρέπει να περιλαμβάνει κατολισθίσεις και νεκρούς.
    Παλεύουμε να ακολουθήσουμε το μοντέλο του μεγαλύτερου σαμποτέρ της συνδιασκεψης της Κοπεγχάγης, της Δανίας. Τα καταφέρνουμε μια χαρά.

  4. makelovenotwork Δεκέμβριος 28, 2009 στις 9:48 μμ #

    Μα ο GAP το είχε πει ότι θα γίνουμε Δανία.

  5. Y Δεκέμβριος 28, 2009 στις 10:27 μμ #

    Οι Δανοί όμως δε μας το είχαν πει ότι θα γίνονταν… Ζουλού! Γιατί ο τρόπος που διοργάνωσαν την κλιματική διάσκεψη θύμιζε τουλάχιστον πρόερδο Μουμπούτου από Ζαϊρ! 😀 😀
    Μάλλον ο Γιωργάκης το ήξερε όταν έλεγε ότι θα γίνουμε Δανάι 😀 😀

  6. Spiros Ιανουαρίου 9, 2010 στις 3:51 πμ #

    την καλημέρα μου και καλή χρονιά να έχουμε…

    αν θέλετε μια χιουμοριστική άποψη για τα τέλη κυκλοφορία δείτε εδώ:
    http://aboutmylamia.blogspot.com/2010/01/blog-post_2304.html

    😉

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: